Sparc Group genomför plattformsförvärv med fokus på energiomställning

Sparc Group bryter ny mark i norra Sverige och stärker upp med spetskompetens inom hållbar energiomställning. Näst ut att bli en del av Sparc Group är Toriro Power Solutions AB från Örnsköldsvik.

Ett strategiskt plattformsförvärv för Sparc Group som innebär att man både tar ny marknad i norr samtidigt som man lägger grunden för att positionera sig inom grön energiomställning.

– Vi växer geografiskt och gör vårt nordligaste förvärv hittills. Ett tydligt plattformsförvärv som bidrar till hållbar energiomställning, samhällsnytta och säkerställer behov av utveckling i kritisk infrastruktur, säger Erik Björklund VD Sparc Group.
Toriro grundades 2008 och har under de senaste åren haft en expansiv utveckling och tillväxt. Bolaget omsätter idag närmare 100 miljoner och arbetar med kvalificerade installationer inom el, kraft, teleteknik och optofiber. Främst arbetar man i norra Sverige med utgångspunkt i Örnsköldsvik men har idag projekt som sträcker sig genom hela landet. Tillsammans med Sparc Group ser man potential för fortsatt tillväxt och utöka verksamheten ytterligare.

– Bolaget har kommit till en fas där vi behöver bredda våra kompetenser för att kunna fortsätta växa. Många förvärvsaktörer har varit och knackat på dörren under de senaste åren. Det var först när vi träffade Sparc Group som vi kände att vi hittat en partner vi vill växa vidare med, säger Rickard Näström grundare Toriro.

Förvärvet innebär för Sparc Group att man tar ett steg framåt mot den uppsatta visionen.

– Genom att vi nu får med oss Toriro på resan tar vi en tydligare postion inom grön omställning som ligger i linje med vår affärsplan och vision, säger Frida Ohlin Affärsutvecklingschef Sparc Group.

Sparc Group är nu totalt 79 bolag i gruppen och närmar sig nu 2 miljarder i omsättning.

Sparc Group AB (publ) är en entreprenörsdriven koncern som samordnar och förvärvar bolag inom installationsbranschen. Sedan starten 2021 har man förvärvat 79 bolag inom VVS, el, nät, projekt och säkerhet. Med närmare 1000 medarbetare verkar man idag från Malmö i söder till Falun i norr med huvudkontor i Göteborg. Tillväxten sker utifrån en gemensam drivkraft av ständig framåtrörelse där människans välmående och utveckling sätts i fokus. Visionen är att med stort hjärta skapa Sveriges mest hållbara arbetsplats i installationsbranschen.